
Bartłomiej Kozłowski

Pierwsza audycja Rozgłośni Polskiej „Radia Wolna Europa”

Tekst pierwotnie opublikowany na portalu Polska.pl

Data: 3 maja 1952

Przez wiele lat w okresie PRL w milionach polskich domów niemal każdego dnia 
odbywał się osobliwy – z dzisiejszego punktu widzenia – spektakl: mniej lub bardziej 
podekscytowani ludzie siedzieli przy radioodbiornikach i kręcąc gałkami usiłowali z 
dobywających się z głośnika szumów i trzasków wyłowić jakieś zrozumiałe słowa. 
Czasem udawało się to dobrze, niekiedy jednak było to prawie niemożliwe – system 
zagłuszania funkcjonował dość sprawnie.

„Radio Wolna Europa” było założoną w 1950 r. amerykańską rozgłośnią, nadającą 
programy z obszaru RFN (Monachium), a także z Hiszpanii i Portugalii dla słuchaczy z 
europejskich państw komunistycznych w językach: bułgarskim, czeskim, polskim, 
słowackim i węgierskim. Utworzone ono zostało przez powołany w 1949 r. w USA 
Narodowy Komitet na rzecz Wolnej Europy, a finansowane było przez budżet USA – w 
tym również przez Centralną Agencję Wywiadowczą (CIA), a także – w niewielkim 
stopniu – ze środków prywatnych. 

„Zastępcze radio” 

W zamyśle założycieli RWE miało być rodzajem „zastępczego radia” dla odciętych od 
swobodnego przepływu informacji i poddawanych ideologicznej indoktrynacji obywateli 
państw Europy Środkowo – Wschodniej. Ambicją pracowników RWE było jednak nie 
tylko informowanie, lecz także wpływanie na bieg wydarzeń w krajach, do których 
adresowane były nadawane przez rozgłośnię audycje. Szczególnie dużą rolę odegrała 
rozgłośnia polska, na czele której stanął – i kierował nią do 1976 r. - Jan Nowak 
Jeziorański. 

Skromne początki 

Pierwsze audycje Rozgłośni Polskiej RWE nadane zostały już w 1950 r. Były one 
nagrywane w studio w Nowym Jorku, a następnie przesyłane drogą lotniczą do 
Frankfurtu nad Menem, w pobliżu którego znajdował się nadajnik. Wspomniany tryb 
przygotowywania audycji sprawiał, że ich tematy były zazwyczaj mało aktualne. 
Ponadto, początkowa moc nadajnika była niewielka, a program trwał zaledwie godzinę. 
Mimo to już wówczas odnotowano, że programy RWE są słyszalne – i faktycznie 
słuchane w kraju. 

Rosnąca popularność 

http://bartlomiejkozlowski.pl/main.htm


Intensywnie zakrojona działalność Rozgłośni Polskiej RWE rozpoczęła się w 1952 r., 
kiedy to jej siedziba przeniesiona została do Monachium. Wyemitowanej 3 maja 1952 r. 
audycji wysłuchało zapewne niewiele osób w kraju – brakowało szerszej informacji o 
nowym programie, częstotliwościach i godzinach emisji. Stopniowo jednak RWE 
zdobyło znaczną popularność, wypierając najczęściej dotąd słuchaną rozgłośnię 
zachodnią, jaką była Sekcja Polska brytyjskiej BBC. 

Miarą popularności radiostacji było coraz częstsze – zwłaszcza od 1953 r. – powoływanie
się na informacje zaczerpnięte z niej podczas np. zebrań wiejskich czy masówek w 
fabrykach. Powszechne – zwłaszcza na wsi (gdzie liczba odbiorników radiowych była 
mniejsza, niż w mieście) stało się organizowanie kilkuosobowych grup, których 
członkowie wspólnie słuchali radia. Niektórzy posuwali się jeszcze dalej – audycje RWE 
transmitowane były w publicznych radiowęzłach. Tylko w marcu i kwietniu 1953 r. 
odnotowano w Polsce siedem tego rodzaju przypadków. 

Słuchanie radia – zbrodnią

Działo się tak pomimo tego, że konsekwencje słuchania „Wolnej Europy” bywały – w 
owych latach – naprawdę poważne. To właśnie przeciwko takim, jak wspomniane 
powyżej praktykom skierowany był art. 2 uchwalonej w dniu 29 XII 1950 r. Ustawy o 
Obronie Pokoju, zgodnie z którym „zbrodnią przeciwko pokojowi” zagrożoną karą od 3 
do 15 lat więzienia (a także konfiskatą całego majątku) było m.in. „ułatwianie szerzenia 
propagandy prowadzonej przez ośrodki prowadzące kampanię podżegania do wojny”. 
Taką właśnie „propagandę” uprawiały – zdaniem ówczesnych władz – rozgłośnie 
zachodnie (a więc BBC „Głos Ameryki” czy – wreszcie – RWE) nadające w języku 
polskim. Pisał o tym m.in. popularyzator ówczesnego „prawa” Henryk Chmielewski: 

„Zbrodnią przeciwko pokojowi będzie również ułatwianie słuchania propagandowych 
audycji radiostacji imperialistycznych przez użyczanie do słuchania takich audycji 
posiadanego aparatu, tym bardziej zaś przez organizowanie takich audycji, zapraszanie 
sąsiadów na słuchanie radia imperialistycznego itp. Surowa, bliska górnej granicy 
zakreślonej w ustawie kara (15 lat) będzie właściwym środkiem wychowawczym”. Setki 
osób, które tylko za słuchanie „Wolnej Europy” trafiły do obozów pracy lub zostały 
skazane na karę więzienia przekonało się, że nie są to żarty.*

„Mówi Józef Światło” 

Masową popularność Rozgłośnia Polska RWE zdobyła po raz pierwszy wiosną 1954 r. 
Stało się to za sprawą słynnych audycji opatrzonych wspólnym tytułem „Mówi Józef 
Światło”, bohaterem których był zbiegły na Zachód wysoki funkcjonariusz Ministerstwa 
Bezpieczeństwa Publicznego, płk Józef Światło. Ujawnianych przez niego informacji o 
kulisach aparatu terroru, a także o życiu partyjnych elit z zapartym tchem słuchała cała 
Polska. Słuchali ich także – zapewne z przerażeniem – oskarżani przez niego partyjni 
notable. 

„Wolna Europa” a czerwiec 1956 



Radio „Wolna Europa” stało się dla milionów Polaków symbolem wolności. Owa 
symboliczna rola „Wolnej Europy” znalazła swe wyraźne odzwierciedlenie podczas 
tragicznych wydarzeń czerwca 1956 r. w Poznaniu – jednym z celów ataku 
demonstrantów były tam urządzenia zagłuszające audycje z Monachium. Do podobnego 
incydentu doszło również w Bydgoszczy w listopadzie tego samego roku. 

„Bo słuchałem Wolnej Europy” 

Z tego samego powodu, już w pierwszej połowie lat 50 liczni uciekinierzy z Polski 
kierowali się przede wszystkim do Monachium – licząc, że właśnie tam znajdą pomoc w 
nowej sytuacji. A wielu innych, których złapano podczas próby nielegalnego 
przekroczenia granicy podawało, że głównym czynnikiem, który skłonił ich do 
dokonania zagrożonego surową karą czynu było stałe słuchanie Radia Wolna Europa. 

Najwierniejsze audytorium: funkcjonariusze SB 

Najwierniejszymi jednak słuchaczami „Wolnej Europy” byli specjalnie wyznaczeni 
pracownicy MSW i aparatu partyjnego. Ich zadaniem było dokładne spisywanie treści 
poszczególnych programów. Oprócz nich, stenogramy poszczególnych audycji 
sporządzały też Polska Agencja Prasowa i Polskie Radio. Uzyskiwane w ten sposób 
informacje były jednak – przynajmniej początkowo – wysoce tajne: do końca lat 60 
„Biuletyny Specjalne” zawierające m.in. wyciągi z najważniejszych programów 
otrzymywały wyłącznie najważniejsze osoby w państwie. 

Z czasem jednak owa polityka uległa rozluźnieniu i w latach 70 w analizy treści audycji 
RWE wdawały się już nawet Komitety Wojewódzkie PZPR. Zaś po kryzysie lat 1980 – 
81 analizy takie stały się jednym z głównych elementów informacji wewnątrzpartyjnej. 
W szczególny sposób „Wolną Europą” zajmowały się też dwie partyjne instytucje: 
Instytut Badania Współczesnych Problemów Kapitalizmu oraz Instytut Podstawowych 
Problemów Marksizmu – Leninizmu. W ośrodkach tych powstały setki analiz 
dotyczących takich m.in. zagadnień, jak wpływ RWE na młodzież, reakcje rozgłośni na 
wydarzenia w Polsce, ewolucja linii programowej itp. 

Trzeszczące radio 

Pomimo jednak słuchania RWE władze PRL bardzo nie chciały, by radiostacji tej 
słuchała reszta społeczeństwa. Ich główną bronią – nie do końca, oczywiście skuteczną, 
ale odcinającą znaczną część społeczeństwa od wolnego słowa – było masowe i 
systematyczne zagłuszanie audycji Radia Wolna Europa. I chociaż zagłuszano także inne 
rozgłośnie, nadające po polsku z Zachodu, to wobec żadnej innej stacji tego rodzaju 
działania nie były tak konsekwentne i długotrwałe. 

„Wolną Europę” zagłuszano od samego początku jej istnienia. Początkowo, zagłuszanie 
to było mało skuteczne: niewielki zasięg prymitywnych nadajników sprawiał, że audycje 
RWE były bez problemu odbierane w przeważającej części terytorium kraju. Nasilenie 



akcji zagłuszania zaczęło się dopiero wiosną 1954 r., kiedy to RWE zaczęła nadawać 
wyznania pułkownika Światły. 

Zagłuszanie profesjonalne 

Po październiku 1956 r. zagłuszania „Wolnej Europy” na krótki czas zaprzestano. 
Niedługo później wrócono do niego – tym razem – już w sposób profesjonalny: w latach 
60 rozpoczęto budowę ogromnego systemu stacji zagłuszających, rozlokowanych we 
wszystkich krajach bloku sowieckiego. Pełne rozwinięcie owego systemu nastąpiło w 
następnej dekadzie. 

Paradoksalne efekty zagłuszania 

„Zagłuszarki” emitowały na ogół charakterystyczne buczenie, nadawały też niekiedy 
muzykę pop. „Wolna Europa” usiłowała bronić się przed zagłuszaniem na różne sposoby:
rozszerzając liczbę częstotliwości, na których nadawano program, wielokrotnie 
powtarzając najważniejsze audycje, albo instruując słuchaczy, jak budować anteny 
kierunkowe. Jednak w przypadku większości odbiorców działania te były mało 
skuteczne. Słuchacze „Wolnej Europy” nieraz musieli się solidnie natrudzić, by z 
wydobywających się z głośnika buczenia i trzasków wyłowić poszczególne słowa i 
złożyć je w jakąś składną treść. Efekt tego był mniej więcej taki sam, jak przy zabawie w 
„głuchy telefon”: źle odbierane audycje RWE przyczyniały się do powstawania 
rozmaitych, wyjątkowo nieraz fantastycznych plotek, wyrosłych z przeinaczenia 
podawanych informacji. 

Propaganda przeciwko RWE 

Ale nic – ani żadne działania samej rozgłośni, ani „szeptana propaganda” – nie 
przyczyniły się do spopularyzowania RWE w takim stopniu, jak skierowane przeciwko 
Rozgłośni Polskiej werbalne ataki polskich komunistów. Przez cały niemal okres PRL jej
władze robiły bowiem bardzo dużo, by maksymalnie obrzydzić społeczeństwu 
monachijską rozgłośnię. Uciekano się przy tym do potencjalnie - mogłoby się zdawać – 
chwytliwych sposobów. I tak np. sugerowano powiązania „Wolnej Europy” z 
„niemieckim rewizjonizmem” – a na tym akurat punkcie polska opinia publiczna była w 
latach 50 i 60 szczególnie przeczulona. Oczerniano też poszczególnych pracowników 
rozgłośni – np. wieloletni dyrektor rozgłośni polskiej RWE, Jan Nowak – Jeziorański 
oskarżany był o to, że podczas II wojny światowej współpracował z Gestapo. 

Wszystko to jednak przyniosło efekt odwrotny od zamierzonego: tysiące ludzi, którzy w 
inny sposób najprawdopodobniej nigdy w życiu nie dowiedzieliby się o istnieniu czegoś 
takiego, jak RWE, było bombardowanych nieustannie powtarzanymi sloganami i w ten 
sposób nieumyślnie – lecz skutecznie – zachęcanych do słuchania znienawidzonej przez 
władze PRL rozgłośni. Wyjątkowa wrogość, z jaką peerelowskie władze traktowały 
„Wolną Europę” wzmacniała – w sposób odwrotny od zamierzonego – skutki 
prowadzonej przeciwko niej propagandy. 



Inną metodą, jaką władze PRL stosowały w walce z RWE były próby zdyskredytowania 
radia poprzez podsuwanie mu fałszywych wiadomości, a także działania agenturalne 
Służby Bezpieczeństwa. Najsłynniejszym z takich działań była operacja z udziałem 
niejakiego Andrzeja Czechowicza – tajnego współpracownika SB – który po siedmiu 
latach spędzonych w Rozgłośni Polskiej wrócił do kraju. Jego wspomnieniom – które w 
zamyśle władz miały „zdemaskować” RWE – nadano w Polsce szeroki rozgłos. Również
niektóre z konfliktów, do jakich dochodziło w zespole radia, były inspirowane przez SB. 

Audytorium 

Nie wiadomo, ilu ludzi w Polsce słuchało Radia Wolna Europa. Szacunki samej 
radiostacji z lat 80, oparte na ankietach przeprowadzanych wśród emigrantów z Polski 
mówiły, że rozgłośni słucha co drugi Polak. Według natomiast przeprowadzonych w tym 
samym okresie (z wyłączeniem lat 1981 – 82) analiz podległego władzom PRL Ośrodka 
Badania Opinii Publicznej „Wolnej Europy” miało słuchać od 10 do 24% mieszkańców 
Polski. 

Były jednak takie momenty, kiedy „Wolnej Europy” słuchali praktycznie wszyscy – a ci, 
którzy nie słuchali, znali treść audycji z opowiadań. Tak było w momentach kryzysów 
politycznych, kiedy to oficjalne środki masowego przekazu milczały lub kłamały na 
temat rozgrywających się wydarzeń. Na wiadomości RWE powoływano się nawet 
podczas oficjalnych zebrań partyjnych, uznając je za bardziej wiarygodne od oficjalnych 
środków informacji. Na dużą – ale mniejszą skalę – słuchano „Wolnej Europy” podczas 
przesileń w polityce międzynarodowej (kryzys berliński 1961 i kubański 1962, wojna 
sześciodniowa 1967, inwazja Układu Warszawskiego na Czechosłowację 1968 itd.). 

Czego słuchano 

Spośród wszystkich audycji Radia Wolna Europa największym powodzeniem cieszyły 
się programy informacyjne. W latach 80 doszły do tego przeglądy prasy 
„drugoobiegowej” – znacznie rozszerzając w ten sposób krąg jej odbiorców. Popularne 
były też audycje historyczne na temat „białych plam” w najnowszej historii Polski. 
Najmniejszym powodzeniem cieszyły się zapewne audycje kulturalne – z wyjątkiem 
nadawanych w latach 80 programów prowadzonych przez Jacka Karczmarskiego, które 
tysiące jego polskich fanów usiłowało nagrać na kasetę. 

Rola, jaką Radio Wolna Europa odegrało w powojennej historii Polski była – według 
wszelkiego prawdopodobieństwa – olbrzymia. Rola ta była jednak ściśle związana z 
istnieniem w Polsce systemu komunistycznego – nie pozwalającego na swobodną 
wymianę informacji. Toteż ostateczny, można by rzec – triumf „Wolnej Europy” – jakim 
był upadek komunizmu w Polsce – stał się przyczyną jego końca: po 1989 r. Rozgłośnia 
Polska RWE straciła większość słuchaczy i pięć lat później ostatecznie przestała istnieć. 
Ale... o to właśnie chodziło: ostatecznym celem „Radia Wolna Europa” było 
doprowadzenie do takiej zmiany sytuacji politycznej w Polsce i innych krajach, do 
których emitowane były audycje, by w pewnym momencie mogło ono przestać być 
potrzebne. 



 Zob. mój tekst na temat tej ustawy.

Strona główna

http://bartlomiejkozlowski.pl/main.htm
http://bartlomiejkozlowski.pl/peace.pdf

